کد خبر: ۸۶۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
سازمان بهداشت جهانی: اوضاع غزه به دلیل نرسیدن کمک‌های بشردوستانه وخیم است

دوازدهمین روز جنگ فلسطین| جهان جنایت خونین در بیمارستان غزه را محکوم کرد

جنگ اسرائیل و حماس در حالی وارد دوازدهمین روز خود می‌شود که انفجار مرگبار سه شنبه شب به بیمارستانی در غزه ضمن به جا گذاشتن صد‌ها قربانی از جمله شمار زیادی کودک، با واکنش گسترده و دامنه‌دار شخصیت‌های سیاسی، نهاد‌های بین‌المللی و افکار عمومی در جهان همراه شده است.
دوازدهمین روز جنگ فلسطین| جهان جنایت خونین در بیمارستان غزه را محکوم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

این حادثه که هر دو سوی درگیری، مسئولیت آنرا متوجه طرف مقابل می‌کنند همچنین سفر امروز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل را تحت الشعاع قرار داده است.

بایدن قرار بود پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تل‌آویو برای گفتگو با رهبران سه کشور منطقه‌ای راهی امان شود، اما حمله به بیمارستان الاهلی و موج اعتراض‌هایی که این واقعه در بسیاری از کشور‌های جهان به راه انداخت سبب لغو نشست چهار جانبه رهبران اردن، مصر و تشکیلات فلسطینی با رئیس جمهوری ایالات متحده شد.

آخرین خبر‌ها و گزارش‌های مرتبط با جنگ حماس و اسرائیل و تحولات پیرامون آن در امروز چهار‌شنبه را در این صفحه دنبال کنید.

حمله به بیمارستان غزه؛ هزاران نفر مقابل سفارت فرانسه در تونس تجمع کردند

هزاران شهروند تونسی روز چهارشنبه در اعتراض به حمله مرگبار روز گذشته به بیمارستان المعمدانی در غزه که صد‌ها کشته به جا گذاشت مقابل سفارت فرانسه در کشورشان تجمع و تظاهرات کردند.

معترضان ضمن سر دادن شعار‌هایی در محکومیت این حمله دست نوشته‌هایی را با مضمون «جنایت علیه بشریت» با خود حمل می‌کردند.

برخی دیگر از شرکت‌کنندگان در تجمع نیز عروسک‌های کوچک خون‌آلودی را به نشانه خشم و اندوه از کشته شدن شمار زیادی کودک در این حمله با خود به همراه داشتند.

به گزارش فرانس‌پرس؛ تظاهرکنندگان همچنین پاریس و واشنگتن را به «همپیمانی با صهیونیست‌ها» در جنگ اسرائیل و حماس متهم کردند و خواستار اخراج سفیر فرانسه شدند.

ادعای ارتش اسرائیل 

ارتش اسرائیل برای آنکه نشان دهد در حمله به بیمارستان المعمدانی شهر غزه نقش نداشته و مسئولیت کامل این حمله را متوجه طرف فلسطینی کند، فایلی صوتی از گفتگو دو عضو حماس را در خصوص این حمله در اختیار رسانه‌ها گذاشت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

در گزارش جروزالم پست ادعا شده که در این فایل صوتی دو عضو حماس اذعان می‌کنند ترکش‌های موشکی که با آن به بیمارستان حمله شده «قطعاتی محلی و نه اسرائیلی» بوده‌اند.

این در حالی است که کارشناسان نظامی در شبکه های خبری خارجی تاکید کرده اند که این نوع موشک در اختیار حماس نیست.

پوتین حمله به بیمارستان غزه را «تراژدی» خواند و خواستار پایان درگیری‌ها شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمله به بیمارستان المعمدانی در غزه را که صد‌ها کشته برجای گذاشت یک «تراژدی» خواند.

پوتین که برای شرکت در همایش راه ابریشم جدید به پکن سفر کرده همچنین ابراز امیدواری کرد که درگیری جاری میان اسرائیل و حماس به سرعت پایان یابد. 

رئیس جمهوری روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: این یک واقعه هولناک است، صد‌ها نفر در این فاجعه انسانی کشته و مجروح شده‌اند. امیدوارم که این واقعه هشداری جدی برای پایان یافتن هر چه سریعتر درگیری‌ها (میان اسرائیل و حماس) باشد.

ادعای بایدن درباره حمله به بیمارستان

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از ورود به تل‌آویو در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به انفجار در بیمارستان المعمدانی غزه اشاره کرد و ادعا کرد که «به نظر می‌رسد» حمله به این بیمارستان از سوی «طرف مقابل» صورت گرفته است، «نه اسرائیل»

وی در این خصوص گفت: «من از انفجار دیروز (سه‌شنبه) در بیمارستان غزه بسیار ناراحت و شوکه شدم و بر اساس آنچه دیدم، به نظر می‌رسد که این انفجار توسط طرف مقابل انجام شده است. «ما همچنین باید در نظر داشته باشیم که حماس نماینده همه فلسطینی‌ها نیست و فقط برای آن‌ها رنج به ارمغان آورده است.»

بایدن سپس خطاب به نتانیاهو گفت که از این حمله «خشمگین و عمیقاً اندوهگین» است و آمریکایی‌ها نیز به همراه مردم اسرائیل اشک می‌ریزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی قرار است در جریان این سفر با خانواده کشته شدگان اسرائیلی دیدار کند.

در پی لغو مرحله بعدی سفر رئیس جمهوری آمریکا که به گفتگو با رهبران اردن، مصر و تشکیلات فلسطینی در امان، پایتخت اردن اختصاص داشت، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد که آقای بایدن عصر چهارشنبه هنگام بازگشت به واشنگتن از داخل هواپیما با محمود عباس و رئیس جمهوری مصر تلفنی صحبت خواهد کرد.

روسیه حمله به بیمارستان غزه را «جنایت» خواند و محکوم کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن حمله به بیمارستان المعملی در غزه که صد‌ها کشته به جا گذاشت، این اقدام را «جنایت» و «عملی غیرانسانی» توصیف کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین از اسرائیل که دست داشتن در این حمله را رد کرده است خواست تا بی‌گناهی خود را به اثبات برساند.

وی در همین راستا از ایالات متحده و اسرائیل خواست تصاویر ماهواره‌ای مرتبط با این حادثه را برای بررسی منشأ حمله در اختیار رسانه‌ها بگذارند.

سیسی: مصر گذرگاه رفح را نبسته بلکه بمباران‌های اسرائیل مانع کمک رسانی می‌شود

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش گذرگاه رفح را به روی غزه نبسته است.

وی با اشاره به این موضوع تاکید کرد که بمباران‌های اسرائیل مانع ورود کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به درون غزه شده است.

صد‌ها کامیون حامل کمک‌های فوری بشردوستانه طی روز‌های گذشته در صحرای سینا مصر به دلیل عدم دسترسی به غزه معطل مانده‌اند.

این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی وضعیت بیش از دو میلیون نفر جمعیت ساکن در غزه را وخیم توصیف کرده و یادآور شده است که به ازای هر ثانیه تاخیر در ارسال کمک‌های پزشکی، جان‌های زیادی از دست می‌رود.

اسرائیل: «شواهدی» دال بر دست داشتن جهاد اسلامی در حمله به بیمارستان غزه داریم!

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه بعد از جنایت در غزه مدعی شد که «شواهدی» دال بر مسئولیت گروه فلسطینی جهاد اسلامی در حمله صورت گرفته به بیمارستان المعمدانی در غزه در اختیار دارد.

سخنگوی ارتش اسرائیل طی یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد: «شواهدی که با همه شما به اشتراک خواهیم گذاشت، تایید می‌کند که انفجار در بیمارستان غزه ناشی از شلیک نادرست راکت از سوی جهاد اسلامی بوده است. این ارزیابی کاملا حرفه‌ای و مبتنی بر اطلاعات، داده‌های سیستم‌های عملیاتی و تصاویر هوایی جمع‌آوری و مطابقت داده شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا وارد تل آویو شد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا طبق سفری برنامه‌ریزی و از پیش اعلام شده پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر وارد اسرائیل شد و در فرودگاه از سوی بنیامین نتانیاهو مورد استقبال قرار گرفت.

بایدن که سفرش تحت تاثیر تبعات حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان المعمدانی در غزه قرار گرفته پیش از ترک واشنگتن تلفنی با بنیامین نتانیاهو گفتگو کرده و از آنچه در این حادثه خونین روی داده است ابراز تاثر، خشم و اندوه کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ضمن اشاره به اینکه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز تلفنی گفتگو کرده است، یادآور شد که از مشاورانش خواسته است «به جمع‌آوری اطلاعات درباره آنچه دقیقاً در غزه روی داده است، ادامه دهند».

جو بایدن بر اساس برنامه قبلی قرار بود پس از اسرائیل به اردن سفر کند و در آنجا با عبدالله دوم، پادشاه اردن، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر گفتگو کند.

این نشست چهارجانبه، اما سه‌شنبه شب، دقایقی پس از حمله به بیمارستان غزه به دلیل امتناع محمود عباس و عبدالله دوم برای شرکت در آن لغو شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در پی این اتفاق، به گفته کاخ سفید مرحله بعدی سفر خود به اسرائیل را لغو و به زمان دیگری موکول کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی: اوضاع غزه به دلیل نرسیدن کمک‌های بشردوستانه وخیم است

رئیس سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه وضعیت انسانی و شرایط بهداشتی در غزه را به دلیل مسدود شدن راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره وخیم توصیف کرد.

تدروس آدهانوم با انشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تاکید کرد که با ادامه شرایط موجود، اوضاع در غزه به تدریج از کنترل خارج می‌شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده، تصریح کرد: «با هر ثانیه تاخیر در ارسال کمک‌های پزشکی، جان‌های زیادی از دست می‌رود.»

شولتس خواستار تحقیقات کامل در باره حمله «هولناک» به بیمارستان غزه شد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انتشار پیامی حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان المعملی در غزه را که صد‌ها کشته به جا گذاشت «هولناک» خواند و خواستار انجام «تحقیقات کامل» در این زمینه شد.

وی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «از تصاویر این انفجار در بیمارستانی در غزه وحشت‌زده شده‌ام. شمار زیادی غیرنظامی بی گناه زخمی و کشته شده‌اند.»

صدراعظم آلمان در ادامه ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان خواستار انجام تحقیقات کامل برای بررسی دقیق این حادثه شده است.

صد‌ها نفر سه شنبه شب مقابل سفارت فرانسه و بریتانیا در تهران تظاهرات کردند

در پی حمله مرگبار سه شنبه شب به بیمارستان المعمدانی در غزه که واکنش‌های گسترده‌ای را در بسیاری از کشور‌ها به همراه داشت، صد‌ها نفر نیمه شب گذشته مقابل سفارتخانه‌های فرانسه و بریتانیا در تهران تجمع کردند.

به گزارش فرانس‌پرس، تظاهرکنندگان در تهران با پرتاب تخم مرغ به دیوار محوطه سفارت فرانسه فریاد «مرگ بر فرانسه و مرگ بر انگلیس» سر دادند.

این تجمعات اعتراضی بنا به گزارش یاد شده، حوالی ساعت ۳ بامداد به وقت محلی بدون روی دادن حادثه‌ای خاص و با آرامش به پایان رسید. 

به گفته عکاس خبرگزاری فرانسه، پیش از این تجمعات نیز، چندین هزار نفر از شهروندان تهرانی با تجمع در میدان فلسطین خشم خود را از آنچه در جریان حمله خونین به بیمارستان غزه روی داده، فریاد زدند.

رئیس کمیسیون اروپا: همه حقایق باید روشن شود

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار پیامی ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان غزه خواستار روشن شدن حقایق در این خصوص شد.

خانم فن درلاین در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که از این حادثه بسیار غمگین است و هیچ بهانه و توجیهی برای حمله به بیمارستانی مملو از کادر پزشکی و افراد غیرنظامی قابل پذیرش نیست.

وی همچنین تاکید کرد که همه حقایق در خصوص این حمله باید روشن شود و مسئولان آن نیز باید پاسخگو باشند.

جهاد اسلامی «دروغ» اسرائیل را محکوم کرد

جهاد اسلامی روز چهارشنبه اتهامات اسرائیل مبنی بر دست داشتن این گروه در حمله به بیمارستان غزه را «دروغ» خواند و محکوم کرد.

این گروه فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن صهیونیستی طبق معمول با دروغ‌پردازی سعی دارد پس از بمباران بیمارستان و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی جهاد اسلامی، از مسئولیت کشتار وحشیانه‌ای که مرتکب شده است، فرار کند». 

شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست روسیه و امارات پس از حمله مرگبار به بیمارستان الاهلی روز چهارشنبه در نشستی اضطراری گردهم می‌آیند.

کشور‌های عضو شورای امنیت همچنین در این نشست برای دست‌یابی به موضعی مشترک در قبال جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، به قطعنامه پیشنهادی برزیل رای خواهند داد.

دیمیتری پولانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل پیش‌تر با انتشار پیامی در تلگرام اعلام کرده بود که کشورش و امارات عربی متحده خواستار برپایی نشست فوری شورای امنیت در صبح روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر برای بررسی حمله مرگبار به بیمارستان غزه شده‌اند.

به گفته منابع سازمان ملل، این نشست قرار است روز چهارشنبه ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت گرینویچ برگزار شود.

ایالات متحده از اتباع خود خواست به لبنان سفر نکنند

آمریکا روز سه شنبه اجازه خروج پرسنل غیرضروری و همچنین خانواده‌های آن‌ها را از سفارت خود در بیروت صادر کرد.

این اقدام به دلیل موج گسترده اعتراض‌ها پس از حمله به بیمارستان غزه و وخامت اوضاع امنیتی در لبنان در پی جنگ جاری میان اسرائیل و حماس صورت گرفته است.

آمریکا همزمان سطح هشدار مرتبط با توصیه سفر را از ۳ به ۴ ارتقاء داد و به همه اتباع ایالات متحده توصیه کرد به لبنان سفر نکنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «به دلیل وضعیت امنیتی غیرقابل پیش‌بینی که بواسطه تبادل موشک و آتش توپخانه میان اسرائیل و حزب‌الله یا دیگر گروه‌های مسلح شبه‌نظامی ایجاد شده است توصیه می‌شود به لبنان سفر نکنید.»

دبیرکل سازمان ملل: حمله حماس به اسرائیل نمی‌تواند توجیهی برای مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها باشد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» در درگیری جاری بین اسرائیل و حماس شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد که به پکن سفر کرده خطاب به نمایندگان حدود ۱۳۰ کشور حاضر در همایش اقتصادی «راه ابریشم جدید» گفت: «برای کاهش درد و رنج هولناک انسانی که اکنون شاهد آن هستیم لازم است هر چه سریعتر آتش‌بسی بشردوستانه برقرار شود.»

وی سپس با اشاره به بمباران‌های تلافی‌جویانه اسرائیل گفت: «حمله حماس به اسرائیل نمی‌تواند توجیهی برای مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها باشد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین